vrijdag 7 september 2012

Poesje Nel

Hier is een tekening die ik gemaakt heb na een bezoek aan het Dick Brunahuis in Utrecht, van Poesje Nel. Poesje Nel is een van de kinderboekjes van Dick Bruna, wereldberoemd door Nijntje, en waarschijnlijk mijn favoriet. Getekend in die herkenbare, iconische stijl van Bruna, maar met een absurd gegeven: Poesje Nel, een poes in een jurkje, wil een indiaan worden. Niemand kan haar helpen, totdat een vis haar op zijn rug meeneemt naar een land waar indianen wonen. Die geven Poesje Nel een verentooi en vervolgens danst ze mee met de indianen en hoort er helemaal bij.


In dit boekje worden twee Utrechtse kunsttradities bij elkaar gebracht: de helderheid van bijvoorbeeld Gerrit Rietveld met het absurde, surreƫle van bijvoorbeeld Pyke Koch en Jopie Moesman. Ook in het eerste verhaal van Nijntje gebeurde dit: als Nijntje geboren is, komen alle dieren op kraamvisite, onder hen ook een groep olifanten. In latere drukken zijn die olifanten helaas veranderd in de meer waarschijnlijke koeien. Jammer. Ik ben een grote fan van Dick Bruna (vooral zijn covers voor de Zwarte Beertjespockets vind ik briljant), maar ik vind het wel een gemis dat in de latere boekjes die verrassende absurditeiten verdwenen zijn.
Deze tekening is net als die van Twin Peaks en Gerard Reve naar 1000 Drawings Amsterdam gestuurd om voor het goede doel verkocht te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten